Autorties%c4%abbas_samsung_skola_nakotnei_arh%c4%abvs_original

Latvijas jaunieši digitālajā vidē ir kļuvuši pieklājīgāki – biežāk sasveicinās un atsveicinās, vairāk domā par pareizrakstību un ievēro autortiesības, retāk izvieto sociālajos tīklos foto vai video, nepajautājot tajos redzamo cilvēku atļauju, liecina Samsung Skola nākotnei realizētā jauniešu aptauja*. 75% aptaujāto apgalvo, ka internetā vienmēr ievēro principu “Nedari otram to, ko negribi, lai kāds dara Tev”.

Salīdzinājumā ar 2018. gadā veikto Latvijas jauniešu aptauju, redzams, ka vairumā pozīciju situācija ir uzlabojusies. Ja iepriekš sociālajos tīklos fotogrāfiju vai video, iepriekš nesaskaņojot, bija izvietojuši 41% jauniešu, tad tagad – 27%. Sazinoties mirkļsaziņas rīkos (piemēram, WhatsApp, Facebook Messanger u.tml.) 2018. gadā sasveicinājās 54% un atsveicinājās 29%, savukārt patlaban tie ir 59% un 35%.

No 23% uz 17% divu gadu laikā sarucis to jauniešu skaits, kas internetā atrastu materiālu mēdz nodot skolā kā savu autordarbu. Tāpat mirkļsaziņas rīkos retāk tiek sūtīti liela izmēra faili (iepriekš gandrīz puse, patlaban - 40%).

Interesanti, ka pretējā virzienā progresējis punkts par pieklājīga saziņas laika ievērošanu – ja iepriekš skolotājiem ārpus darba laika tika rakstījuši aptuveni puse skolēnu, tad tagad 72% atzīst, ka mēdz mirkļsaziņas līdzekļos sazināties ar savu skolotāju arī ārpus plkst. 8.00 – 18.00. Iespējams, šīs pārmaiņas skaidrojamas ar attālināto mācīšanās procesu.

Lai stiprinātu pieklājīgu un atbalstošu uzvedību tiešsaistē, pirms diviem gadiem Samsung Skola nākotnei kopā ar skolēniem visā Latvijā un Rīgas Skolēnu domi radīja Latvijas jauniešu netiķeti. Tajā ietverti uzvedības un attieksmes pamatprincipi, kurus būtu jāievēro digitālajā komunikācijā. Vērojama pozitīva tendence - vairums aptaujāto atzīst, ka skolā ar viņiem ir runāts par uzvedību digitālajā vidē un, 57% ir dzirdējuši par Latvijas jauniešu netiķeti jeb labas uzvedības vadlīnijām. Tās iespējams skatīt šeit: https://www.skolanakotnei.lv/files/netiketes_plakats.jpg

 

“Ļoti priecē pozitīvās pārmaiņas, taču mums joprojām ir, kur augt. Šajā sezonā turpināsim runāt par netiķeti, un ““Skolēna digitālais IQ” programmas ietvaros esam papildinājuši www.skolanakotnei.lv saturu ar vairākiem video padomiem tieši par skolu vidē un attālinātas mācīšanās procesā būtiskiem jautājumiem,” saka Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte, papildinot, ka “video ieteikumi var lieti noderēt skolotājiem, lai vienkārši un saprotami nodotu pāris pamatprincipus par digitālo mācību procesu”.

 

Video padomus ierunājuši sabiedrībā zināmi jaunieši – Radio Pieci.lv personība Karmena Stepanova un sociālo tīklu satura veidotājs Lauris Zalāns. Tematika ir par digitālo saziņu ar klasesbiedriem un skolotājiem – aicinot ievērot pareizrakstību un korektas sarakstes normas, lieki neironizēt, meklēt atbildes pašiem un tikai tad jautāt, nepiesārņot saziņas kanālu ar lieku “troksni”, u.tml.. Video ir pieejami šeit: https://www.skolanakotnei.lv/macibas/

 

Par Samsung Skolu nākotnei

Samsung Skola nākotnei ir “Samsung Electronic Baltics” sociālā iniciatīva, kuras ietvaros jau ceturto gadu tiek realizēta programma “Skolēna digitālais IQ”. Tā tapusi sadarbībā ar Latvijas digitālās jomas ekspertiem, un programmas mērķis ir veicināt jēgpilnāku digitālo tehnoloģiju lietošanu, izmantojot tās ikdienas dzīvē, mācībās un arī nākotnē, uzsākot darba gaitas. Programma www.skolanakotnei.lv bez maksas pieejama ikvienam. Programmas partneri ir Latvijas Drošāka interneta centrs, LR Izglītības un zinātnes ministrija, LR Kultūras ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Eiropas Parlamenta Informācijas birojs, Rīgas Skolēnu dome un digitālo risinājumu aģentūru “Cube”.

 

Plašāk par projektu: www.skolanakotnei.lv

Iespēja uzzināt jaunāko: https://www.facebook.com/DigitalaisIQ/

 

Plašāka informācija:

Egle Tamelīte

Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Baltijā

Tālr.: + 370 9414575

E-pasts: e.tamelyte@samsung.com

 

*Aptauju veica Samsung Skola nākotnei sadarbībā ar Mindscan 2020. gada septembrī, aptaujājot 410 respondentus vecumā no 14 - 18 gadiem.