Nodarbības – sarunu darbnīcas par etiķetes un uzvedības kultūras pamata jautājumiem, vispārpieņemtajām normām saskarsmē, kuru laikā uzzināsiet, kā veidot laikmetam atbilstošu komunikāciju bez pārpratumiem un kļūdām, lai atstātu labu iespaidu par sevi. Un arī – kā, ievērojot etiķetes normas, justies brīvi un pārliecinoši profesionālajā dzīvē, sabiedriskajos pasākumos un privātajā saskarsmē. Iespēja kļūt pārliecinātākiem, veiksmīgākiem un drošākiem!

Saskarsmes un komunikācijas prasmes veido pamatu veiksmīgai dzīvei, karjerai un attiecībām. Tās nepieciešamas ikvienam. Labas lietišķās saskarsmes prasmes veido pozitīvu iespaidu par mums un  rada labvēlīgu emocionālo fonu saskarsmei, sniedzot pozitīvas izjūtas.

Dzīvojot laikā, kad liela daļa saskarsmes ar citiem notiek elektroniskajā vidē – ar telefona zvanu, īsziņu, e-pastu, ziņu grupu un arī sociālo tīklu starpniecību – īpaši svarīgi pārzināt virtuālās saskarsmes noteikumus, kā arī pārpratumu un konfliktu risināšanas mākslu.

Mērķi:

 Sniegt praktiskas un tūlītēji pielietojamas zināšanas par saskarsmes un lietišķās etiķetes pamata jautājumiem  Attīstīt spēju patstāvīgi analizēt un koriģēt savu darbību mūsdienu etiķetes standartiem, tādējādi mazinot pārpratumu un konfliktu risku.

Lekciju vada:

Ilggadīgs profesionālis ar lielu starptautisko pieredzi sabiedrisko pasākumu organizācijas, etiķetes, komunikācijas un protokola jautājumos. 20 gadu garumā uzkrātā pieredze Valsts prezidenta kancelejā, Saeimas kancelejā, Aizsardzības, Ārlietu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, NATO samita birojā, LR pārstāvniecībā Briselē, Eiropas Komisijas Sekretariātā Briselē un MBA studijās Moorehead University, ASV, kā arī vadot Latvijas Republikas proklamēšanas 90. gadadienas biroju, ļauj katru tikšanos ar auditoriju padarīt „garšīgu” un klausītājiem praktiski noderīgu. Etiķetes un saskarsmes prasmju apmācības un konsultāciju jomā darbojos jau vairāk kā 15 gadus. Pēdējo gadu laikā daudz strādāju ar skolu – skolēnu un pedagogu auditorijām, piedalos ar konkrētu tēmu diskusijām vecāku sapulcēs, sarunu darbnīcām bibliotekāru auditorijās, kā arī veicu dažādu valsts, pašvaldības un privāto uzņēmumu darbinieku apmācības. Nenoliedzami, auditorijas vecums, nodarbošanās, kā arī katra pasākumu mērķis un formāts ietekmē saturu. Tomēr mērķis paliek nemainīgs – palīdzēt orientēties nerakstītajos saskarsmes un etiķetes likumos, mazināt sadursmes un veiksmīgi veidot attiecības gan reālajā, gan virtuālajā vidē.


Mācību ilgums: 3 – 24 stundas (atkarībā no pasākuma auditorijas, mērķa un formāta)

Darba forma:

Izdales materiāls:

Interaktīva lekcija, diskusijas, situāciju analīze, izmantojot piemērus no profesionālās pieredzes, praktiski uzdevumi grupās.

Viegli uztverams vairāku lappušu materiāls par galvenajiem lekcijas laikā skartajiem jautājumiem, materiāli grupu prezentāciju sagatavošanai, kā arī ieteicamās literatūras saraksts padziļinātu zināšanu iegūšanai individuāli.

Iespējamās sarunu darbnīcas tēmas, kuras iespējams sagrupēt un kombinēt atbilstoši auditorijas interesēm:

1. Etiķetes loma vēsturē un mūsdienās. Soli pa solim - pieklājīga uzvedība, etiķetes pārzināšana un protokols. Etiķetes veidi. Kādēļ svarīgi apgūt etiķeti un protokolu, kā šīs zināšanas palīdz darbā – saskarsmē ar klientiem, kolēģiem, sadarbības partneriem.

2. Pirmā iespaida nozīme. Etiķete sākas jūsu vannasistabā. Verbālā un neverbālā komunikācija. Laika izjūta, precizitāte. Sasveicināšanās un iepazīstināšana. Kā uzrunāt klientu, kā kolēģi. Ja piemirsts vārds. Vizītkarte. Nevainojams uzvedības stils, sevis pilnveidošana un profesionāla prezentēšana.

3. Lietišķā etiķete. Minimālās higiēnas prasības telpām un darbiniekiem. Uzvedība, apģērbs un vide darbavietā – ko tie signalizē. Lietišķs brauciens, komandējums. Darbs, svētku pasākumi, personīgas attiecības.

4. Saskarsme ar klientiem, kolēģiem un sadarbības partneriem – kopīgais un atšķirīgais. Pārpratumu, nesaskaņu un konfliktu risināšanas māksla. Prasme uzņemties atbildību par savu un savu padoto rīcību. 3 principu likums krīzes menedžmentā. Runāt par citiem tikai to, ko spējat pateikt acīs – neaprunāt, nebaumot, neveidot pretējus ierakumus strādājot vienā komandā.

5. Tikšanās vieta, laiks, forma. Viesu sagaidīšana, sasveicināšanās, distance, valoda. Iepazīstināšana, sarunas tēma, ilgums. Prasme atvadīties un kas jādara pēc tikšanās?

6. Darba kārtība un sarunas vadītāja pilnvaras, sarunu vešana. Karogi, viesu grāmata? Konferenču, sanāksmju, prezentāciju rīkošana. Pasākumu programmas gatavošana, dalībnieku informēšana.

7. Uzstāšanās, prezentācijas sagatavošana. Kā iekļauties laikā, norunāt saistoši un atmiņā paliekoši. Dalībnieku uzrunāšana un prezentācijas noslēgums, jautājumi. Uzstāšanās kā provokācija jeb saruna. Vizuālie stimuli, atgriezeniskā saite, joki. Biežāk pieļautās kļūdas.

8. Multikulturāla vide un etiķetes likumi. Saskarsmes un etiķetes prasmju iztikas minimums, lai veiksmīgi komunicētu ar dažādu kultūru pārstāvjiem. Noderīga informācija par adekvātu ķermeņa valodu, apģērbu, sarunu tematiem. Pārpratumi - kā mācīties no citu, nevis savām kļūdām, mazināt un risināt potenciālos konfliktus vai aizvainojumu. Kulturālā daudzveidība - apgrūtinājums vai iespēja?


9. Etiķete telefoniskā saziņā. Saziņa pa mobilo tālruni – zvani, īsziņas, e-pasti, fotogrāfijas. Dalīšanās ar informāciju. Robeža starp personīgo un publisko dzīvi.  Mobilā telefona lietošana tikšanās, sanāksmju laikā utt.

10. Netiķete (interneta etiķete). Drošība, pieklājība, iepazīšanās, konflikti un privātums sociālajos tīkos. Kā pasargāt sevi un savus mīļos?

11. Piemērota uzvedība sabiedriskās vietās – ejot pa ielu, ieejot un izejot no ēkas, pa kāpnēm, liftā, sabiedriskajā transportā, automašīnā. Uzvedība un apģērbs teātrī, kinoteātrī, koncertā, izstādē, operā. Sīkumi, kas nemaz nav sīkumi.

12. Apģērba etiķete. Apģērba valoda. Vienmēr sakopti. Kosmētika, aksesuāri. Formāls un neformāls apģērbs. Laikapstākļu un gadalaiku ietekme. Biežāk pieļautās kļūdas.

13. Galda etiķete. Mielasta veidi. Restorāna etiķete. Korporatīvās ēdienreizes – kā nenošaut greizi. Dancis ap rēķinu jeb kurš maksās. Oficiālas vakariņas, pieņemšana.

14. Kā „tulkot un saprast” rakstisku ielūgumu? Viesošanās un viesu aicināšana. Sēdināšana pie galda, ēdienkarte, diētas ierobežojumi. Galda klāšana. Uzvedība pie galda. Kā ar smēķēšanu un alkoholu?

15. Publiski pasākumi. Žetona vakari un izlaidumi. Kāzas, kristības un bēres. Kāda atšķirība starp ballīti un balli. Dejas.

16. Vai etiķete jāievēro arī mājās? Kā etiķetes likumi attiecas uz maziem bērniem. Kā iemācīt izkopt higiēnas prasmes, galda, apģērba, tiešās un elektroniskās komunikācijas principus bērniem, pusaudžiem un jauniešiem. Personīgās dzīves norises darba laikā – jeb ko darīt ar privātiem zvaniem, ārkārtas situācijām un bērniem?

17. Protokols. Protokola vēsture. Latvijas valsts simboli. Valsts protokols. Protokols un etiķete. Vizīšu protokols. Apbalvojumi Latvijā. Valsts ceremonijas. Valsts svētki.

18. Valsts, darba un privātās vizītes. Protokolāro un lietišķo dāvanu etiķete pasaulē. Diplomātiskā komunikācija. Personisku attiecību nodibināšana. Lietišķās etiķetes atšķirības citās valstīs.

Kontaktinformācija:

Mob. 28308377

E-pasts: kristina.sprudza@gmail.com

Etiķete – viena no dzīves panākumu zelta atslēgām